Kereta : Penjimatan Petrol

Seringkali kita perkatakan tentang penggunaan minyak kenderaan kita yang semakin mahal. Bukan sahaja didebabkan oleh kenaikan harga bahan api di Malaysia bahkan di dunia ini sendiri. Secara umumnya, bahan api memang sangat banyak tetapi propaganda yang dibuat-buat oleh orang barat terutamanya syarikat pencarigali minyak seperti BP, Shell, Petronas dan lain-lain.

Jadi, ikutilah tip-tip dari saya ini untuk membantu anda sendiri menjimatkan minyak kereta anda selain dapat menambah duit dalam akaun bank anda. :)

1. Kurangkan tekan minyak

Jika anda jenis suka tekan minyak, cuba kurangkan tekan minyak anda. Sekiranya anda menggunakan kereta jenis automatik, jangan terus tekan minyak secara melulu untuk mendapatkan kelajuan dengan pantas. Tekan perlahan-lahan dan anda akan dapat rasakan yang kereta anda menukar gear secara perlahan-lahan. Ini dapat membantu menjimatkan petrol anda. Selain dari itu, tahukah anda bahawa penggunaan minyak anda boleh diturunkan sebanyak 15 peratus (%) sekiranya anda memandu kurang dari 100KM/J. Semua orang sukakan kelajuan dan nak cepat ke tempat yang dituju. Tetapi anda fikirkanlah yang mana anda mahukan, samada mahu menjimatkan petrol atau cepat ke destinasi?
Lagi laju anda memandu, lebih banyak rintangan angin yang harus kereta anda lalui. Ini menyebabkan kereta anda harus membakar lebih banyak bahan bakar untuk menghasilkan tenaga yang lebih banyak bagi membolehkan ia melalui rintangan tersebut.
Lagi satu cuba kurangkan menekan minyak bila nampak lampu insyarat dah bertukar ke merah. Jangan nak melulu sahaja dan tekan brek pada saat saat akhir. Tahu tak untuk menggerakkan kereta yang berhenti memerlukan lebih tenaga daripada kereta yang menggelongsor? Lagi satu cuber jarakkan kenderaan anda dengan kederaan lain. Kalau kenderaan depan brek anda mesti akan brek jugak so kurangkan breklah.. jauhkan kenderaan.. tekan break slow slow kalau boleh. Jangan pulak kecemasan pun nk tekan brek slow2 bengong namernyer. Haha.. (sorry cam malas nk tulis formal).

2. Tukar jenis minyak anda. (taraf plumbum dier)

Ramai yang guner kereta biasa biasa jer kat Malaysia nih so guner jer minyak regular yg 95 tuh jer.. dah ok.. tak perlu guner 97 sebab mahal sgt.. at least jimat dwet. Lainlah kalau kereta anda jenih yang berprestasi tinggi.. yang ada high compression engine yang membuatkan enjin keter berfungsi pada tahap yang maksima.. tapi bagi aku keter aku jenis proton jer so aku guner mnyk biasa jer.. memadai.

3. Tayar Kereta

- No satu jgn luper periksa tekanan angin setiap sekali seminggu.. kalau busy sgt pun kena isi angin.. gak keter.. biar balance ikut spesifikasi dari pembuat kereta.. selalunya ada kat tepi pintu pemandu.. ada satu sticker kecik.. tgk kat stuh..
- Kalau boleh bli tayar yang guner low rolling resistance atau kurang geseran bergolek (tak tahu dalam bm per). Kalau guner nih, kurang kuasa yang digunakan untuk menggerakkan kereta. Jadi jimat la minyak anda. Tak byk sikit pun jadi a.. haha

4. Penapis Udara (air filter)
Air filter nih jgn lupe tukar sebab kalau lama sangat ddier dah tersumbat.. cuber kalau idung anda tersumbat... uadara tak masuk so kurang efisyen sket.. sama cam keter kalau udara tak masuk kurang efisyen la pembakaran minyak ... so lebih byk minyak digunakan..

5. Tukar Minyak enjin dengan Penapis minyak (oil filter)
tukar jer la.. seolah olah kereta dapat darah baru.. darah lama tak lancarkan geseran..

6. Tukar Spark Plug.. (tah la org plaing api? aku tak sure)
Kalau dah lebih 30000 tuh tukar jer la.. sebab kalau ada komposit karbon kat spug plug susah nk start enjin so byk minyak guner.. haha.. :D

7. Berat
Berat memainkan peranan penting dalam menggerakkan kenderaan. Jadi, buang jer per yang tak patut berada dalam kereta anda tak pun letak kat umah dulu. Kalau ada orang yang tumpang, mintak la sket dwet atau anda jgn kedekut bagi duit kat pemandu.. sebab anda penambah berat dan menyebabkan pemandu byr lebih masa memandu. Jgn kumpul ssampah sarap dalam kereta yer.

7. Penukaran Gear.
Bagi yang memandu manual mmg dah terasa kan penjimatan berbanding pemandu yang guner keter yang sama. Ini memerlukan sedikit "experimenting" / cuba-cuba. Selalunya anda akan tukar dari gear 1, ke 2 ke 3 ke 4 dan seterusnya.. kali nih cuber skip gear.. mula dengan 1.. terus ke 3... dan terus ke 5.. kalau tak reti tak payah... Kuncinya adalah untuk memastikan bahawa anda tidak pergi terlalu tinggi di rev di gear rendah, atau terlalu rendah di dalam gear tinggi. Pergi ke tinggi dari gear rendah dan anda membakar petrol tanpa alasan. Pergi terlalu rendah dari lebih tinggi dan enjin akan menambah tenaga kerja dan menghisap petrol dgn byk.

Itulah tips tips dari saya kot kot korang/anda ada tips lain atau cadangan silalah komen.. :) Selamat menjimatkan petrol !

Comments

Popular posts from this blog

A new teacher experience a new life!

Reminiscence

GLAD it's ALMOST OVER!